Φυσικά δεν θα μπορούσαμε να μην ασχοληθούμε και με το υπάρχων άρθρο μας με την «Μητρόπολη των Εορτών» καθώς ως θέμα δεν εξαντλείται, όσες φορές και να έχουμε ασχοληθεί στο παρελθόν. Φέτος όμως θα το προσεγγίζουμε μέσα από την προς Εβραίους Επιστολή του Αποστόλου Παύλου. Εσείς απλά ακολουθήστε μας στις παρακάτω γραμμές…
Είναι γεγονός πως όταν κανείς ακούσει πως θα γίνει μια ομιλία ή θα διαβάσει ένα κείμενο σχετικά με τα Χριστούγεννα, αμέσως σκέφτεται (και όχι άδικα) την ιστορία της Γεννήσεως όπως περιγράφεται στα Ευαγγέλια. Όμως όπως θα δούμε από το άρθρο μας δεν είναι ο μόνος τρόπος και η μόνη πηγή για να μιλήσουμε για τα Χριστούγεννα, καθώς υπάρχουν και οι Αποστολικές περικοπές του Αποστόλου Παύλου, που όμως λίγοι δυστυχώς κάνουν το κόπο να μελετήσουν και να ασχοληθούν. Υπάρχει άλλωστε και ο λειτουργικός πλούτος διανθισμένος με πλείστα όσα Αγιογραφικά κείμενα, που δυστυχώς και εκεί λόγω της γλώσσας αλλά και λόγω της αποχής από τις προΧριστογεννιάτικες και μεταΧριστουγεννιάτικες Ακολουθίες, αγνοούν το περιεχόμενο, που ερμηνεύει και αναλύει όλο το μυστήριο της Γεννήσεως του Χριστού.
Μια από τις σπουδαίες Χριστουγεννιάτικες Ακολουθίες, είναι και η Ακολουθία των Μεγάλων Ωρών που διαβάζονται και ψάλλονται την παραμονή των Χριστουγέννων (εκτός βέβαια αν τύχει Σάββατο ή Κυριακή που μεταφέρονται για την προηγούμενη Παρασκευή). Οι Ώρες είναι τέσσερις (Α΄ Ώρα, Γ΄ Ώρα, Στ΄ Ώρα και Θ΄ Ώρα) και κάθε μία περιλαμβάνει κείμενα και Ψαλμούς σχετικά με την Εορτή τόσο από την Παλαιά Διαθήκη (Ψαλμούς Δαβίδ, Προφητείες) όσο και από την Καινή Διαθήκη (Αποστολικό Ανάγνωσμα, Ευαγγέλιο) και κλείνει με μια ευχή, ύστερα από ύμνους και σχετικά τροπάρια.
Το αποστολικό ανάγνωσμα της Α΄ Ώρας είναι από την αρχή της προς Εβραίους Επιστολής, στην οποία ο Απόστολος Παύλος δεν περιγράφει τη Γέννηση του Χριστού όπως τα Ευαγγέλια σαν ιστορία, αλλά εισέρχεται στην Θεολογία, δηλαδή στην ουσία και τον σκοπό για τον οποίον ο Υιός και Λόγος Του Θεού γίνεται άνθρωπος. Εννοείται πως η πλήρης ανάλυση της περικοπής ξεπερνά κατά πολύ τα όρια του άρθρου μας, γι αυτό θα αναφερθούν αυτά που έχουν σχέση με τα Χριστούγεννα.
Με λίγα λόγια στην επιστολή αναφέρεται : α) Ποιος είναι ο Υιός πριν από τη σάρκωσή Του, δηλαδή β) Πως είναι ομοούσιος με τον Πατέρα, γ) Πως είναι ανώτερος από τους Αγγέλους και τους Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης γιατί δ) Είναι ο Κτίστης και Δημιουργός και Πλάστης τους και είναι κτίσματα και δημιουργήματά Του. ε) Θεός Πατήρ Τον στέλνει στον κόσμο, στ) Μετά τους Προφήτες που μίλησαν γι’ Αυτόν, ζ) Εκείνος ερχόμενος στη γη σαρκούμενος, κάνει καθαρισμό των αμαρτιών των ανθρώπων ιδιαιτέρως με την σταύρωσή Του, η) Στη συνέχεια ανεβάζει την ανθρώπινη φύση δεξιά Του Πατέρα και τέλος θ) Λόγω της σπουδαιότητας του σχεδίου της Θείας Οικονομίας που οδηγεί στην σωτηρία, προτρέπονται οι αποδέκτες της επιστολής αλλά και γενικότερα οι αναγνώστες να την αποδεχτούν.
Παράλληλα αναφέρεται και σε ιστορικά σχετικά θέματα : 1) Τι μπορεί να γνωρίζει ο άνθρωπος για τον Θεό; Ό,τι του απεκαλύφθη : β) Στην αρχή μέσω των Προφητών («συνεσκιασμένως») και γ) μετά διά του Υιού «και η απόσταση και διαφορά είναι μεγάλη όσο η αξία του Δεσπότη με τους δούλους» κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό). δ) Το ίδιο συμβαίνει ποιοτικά η αξία του Μωσαϊκού Νόμου με τη Νέα Διαθήκη το ίδιο το Ευαγγέλιο, κατά τον Ζιγαβηνό. Ο πρώτος μιλάει για τον ερχομό Του Θεού και παιδαγωγεί και προετοιμάζει γι αυτό, ενώ το δεύτερο μιλάει για την ήδη άφιξη και παρουσία Του Υιού του Θεού και καλεί σε μετάνοια και κοινωνία μαζί Του.
Κλείνοντας το άρθρο μας, καλούμε όσους διαβάζουν αυτές τις γραμμές να κάνουν έναν κόπο να διαβάσουν από την προς Εβραίους Επιστολή Α΄1 έως Β΄ 4 από το κείμενο και τη μετάφραση αξίζει τον κόπο. Τέλος δεχτείτε τις θερμότερες ευχές μας για καλά και ευλογημένα Χριστούγεννα με Χριστό, γιατί δυστυχώς υπάρχουν και εορτασμοί…χωρίς Χριστό που φυσικά δεν αρμόζουν σε Χριστιανούς Αμήν!