Ο Θεός όπως μας λένε οι Πατέρες είναι άκτιστος και τίποτα από τον άκτιστο Θεό δεν μοιάζει με τον κτιστό κόσμο. Το άκτιστο καμία ομοιότητα δεν έχει με το κτιστό. Για να μην μπερδευτούμε αυτό το "καθ' ομοίωση" δεν αναφέρεται στο είναι αλλά στο τρόπο. Ο Θεός είναι άκτιστος. Ο άνθρωπος δεν έχει εμπειρία ακτίστων νοημάτων για να αποδώσει στο Θεό, γι' αυτό ο Παύλος λέει "όταν ηρπάγη έως τρίτου ουρανού, άκουσε άρρητα ρήματα", άκουσε λόγια που δεν μπορεί να τα πει γιατί δεν υπάρχουν αντίστοιχα κτιστά λόγια ή πράγματα. Έτσι ο άνθρωπος χρησιμοποιεί κτιστά λόγια ή παραδείγματα για να πλησιάσει όσο μπορεί το Θεό. Επίσης ο άνθρωπος χρησιμοποιεί αισθητά πράγματα, πράγματα που γίνονται αντιληπτά με τις πέντε αισθήσεις για να κατανοήσομε τα νοερά, αυτά που δεν γίνονται αντιληπτά με τις πέντε αισθήσεις. Όπως π.χ. το άγιο Μύρο το οποίο είναι το ορατό σημείο τς θείας Χάρης του Παναγίου Πνεύματος. Έτσι και το λιβάνι που χρησιμοποιεί η Εκκλησία είναι το ορατό σημείο της Θείας Χάρης και της προσευχής.
Το καλό λιβάνι έχει την ιδιότητα όταν καίγεται να γεμίζει τον χώρο με ένα ευωδιαστό άρωμα, που φέρνει μια γαλήνη σε όλη μας την ύπαρξη. Έτσι με αισθητό τρόπο περιγράφεται η γαλήνη, η χαρά που φέρνει η θεία Χάρη στον άνθρωπο. Γι' αυτό ο ιερέας όταν παίρνει το θυμιατό στα χέρια του ευλογεί το θυμίαμα και λέει: "Θυμίαμα προσφέρομέν Σοί Χριστέ ο Θεός ημών εις το άγιον και υπεουράνιον και νοερόν σου θυσιαστήριον, αντικατάπεμψον ημίν την Χάρη του Παναγίου Σου Πνεύματος". Δηλαδή λέμε: Θυμίαμα σου προσφέρομε , ως θυσία, Χριστέ ο Θεός ημών, εκεί στο άγιο υπερουράνιο και νοερό θυσιαστήριο και σε παρακαλούμε να στείλεις και Σύ σε μας τη Χάρη του Παναγίου Σου Πνεύματος, η οποία, όπως το θυμίαμα με την ευώδη μυρωδιά γεμίζοντας όλο το χώρο χαρίζει γαλήνη, αγαλλίαση, χαρά στις αισθήσεις μας , έτσι και η θεία Χάρη να μας γεμίσει με τις δωρεές του Αγίου Πνεύματος. Προσφέρομε το θυμίαμα ως θυσία. Ποιά είναι αυτή η θυσία; Ψάλουμε σε κάθε εσπερινό: "Κατευθυνθήτω η προσευχή μου ως θυμίαμα ενώπιόν σου, έπαρσις των χειρών μου θυσία εσπερινή, εισάκουσόν μου Κύριε". (Ψαλμ. 140,2)
Ας ανέλθει κατ' ευθείαν η προσευχή μου ως ευάρεστο ευώδες θυμίαμα ενώπιόν σου. Κατά την ώρα της προσευχής, η ανύψωση των χεριών μου προς Σένα ας γίνει δεκτή ως ευάρεστος εσπερινή θυσία. Θέλουμε, επιθυμούμε, αυτή η εσπερινή προσευχή που κάνουμε να ανέλθει στο Θεό ως ευώδες, ευχάριστο θυμίαμα. Λέει ο Θεός στον Μωυσή: "Πάρε για τον εαυτό σου αρωματικά είδη, δηλαδή στακτή, όνυχα (αρωματικό κογχύλη), χαλβάνη ηδυσμού (αρωματική ρητίνη) και λιβάνι διαφανές, ίση ποσότητα από κάθε είδος". Ο άγιος Νείλος στο έργο του Περί προσευχής γράφει: "Όποιος θέλει να φτιάξει το ευωδιαστό θυμίαμα, θα πάρει το διαφανές λιβάνι, την κασσία, τον όνυχα και τη στακτή και θα τα ενώσει σε ίσες ποσότητες, σύμφωνα με το νόμο (Εξ.30,34).
Αυτά είναι η τετράδα των αρετών, η φρόνηση, η σωφροσύνη, η διακιοσύνη και η ανδρεία. Άν αυτές είναι ολοκληρωμένες και ίσες, δε θα προδοθεί ο νους". Δηλαδή, λέει ο άγιος Νείλος η προσευχή μας που προτυπώνεται με το ευώδες θυμίαμα πρέπει να γίνεται με φρόνηση, σωφροσύνη, δικαιοσύνη και ανδρεία. Και αυτές οι αρετές πρέπει να είναι ίσες μεταξύ τους. Η φρόνηση είναι η αρετή διά της οποίας ο άνθρωπος ξεχωρίζει το καλό από το κακό, ποιοί λογισμοί είναι από το Θεό και ποιοί από τον διάβολο. Η σωφροσύνη είναι η αρετής διά της οποίας ο άνθρωπος φυλάει το νου και τη καρδιά από κάθε ρυπαρό λογισμό. Η δικαιοσύνη είναι η ανιδιοτελής τελεία αγάπη, καθώς άγιος Ισαάκ ο Σύρος λέει "άδικος είναι ο Θεός, καθώς η δικαιοσύνη Του είναι η αγάπη Του". Και η ανδρεία είναι να πολεμούμε εναντίον του διαβόλου και των πειρασμών. Καθαρή προσευχή είναι αυτή που εμπεριέχει τις τέσσερις αυτές αρετές ίσες μεταξύ τους και ολοκληρωμένες. Για να είναι ίσες πρέπει να είναι και ολοκληρωμένες. Δηλαδή να μην υπερέχει η μία αρετή της άλλης.
Το θυμίαμα είναι ο τύπος, η προσευχή η ουσία, η οποία πρέπει να γίνεται με αυτές τις τέσσερις γενικές αρετές.