Print this page

Τα δώρα της μεγάλης αγκαλιάς

Συντάκτης  Φεβ 22, 2017

Το ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής αναφέρεται στην παραβολή του Ασώτου. Όταν ο άσωτος γιός επιστρέφει μετανοιωμένος στο σπίτι του πατέρα του, ο Πατέρας Του (Θεός), λέγει προς τους υπηρέτες: "Βγάλτε την πιο καλή φορεσιά και εδύσατέ τον" και "δώστε του δακτυλίδι στο χέρι του" και " σφάξτε το καλύτερο μοσχάρι και ετοιμάστε πλούσιο τραπέζι ώστε να φάμε και να χαρούμε." Ποιά η σημασία αυτών των τριών προτάσεων; Ας τις δούμε μία - μία.

1) Βγάλτε την πιο καλή στολή και ενδύσατέ τον. Η φράση αυτή δηλώνει το Μυστήριο του Βαπτίσματος. Ο Πατήρ λέει προς τους υπηρέτες του (ιερείς). Αφαιρέστε από πάνω του τα παλιά ρούχα, την αμαρτία και τα πάθη, και ντύστε τον με καινούργια ρούχα καθαρά και αστραφτερά, με την Θεία Χάρη δηλαδή. Στην τελευταία ευχή των κατηχουμένων, στο Μυστήριο του Βαπτίσματος, εύχεται ο ιερέας: "Απόδυσον αυτού την παλαιότητα, και ανακαίνισον αυτόν (τον βαπτιζόμενον) της μεγάλης ταύτης χάριτος του αγίου σου Βαπτίσματος". Ο ιερέας προσεύχεται προς τον Θεό ώστε να απογυμνώσει τον νεοαπτιζόμενον από την παλαιότητα της αμαρτίας και να τον ανακαινίσει, να του φορέσει ως καινούργια και αστραφτερή άφθαρτη στολή, την Θεία Χάρη. Και στην ευχή πριν την τριπλή κατάδυση ο ιερέας εύχεται: "...εις το αποθέσθαι μεν τον παλαιόν άνθρωπον, τον φθειρόμενον κατά της επιθυμίας της απάτης, ενδύσασθαι δε τον νέον, τον ανακαινισμένον κατ' εικόνα του κτίσαντος αυτόν". Δηλ. προσεύχεται ο ιερέας ώστε ο νεοβαπτιζόμενος εκδύοντας την φθαρτότητα του ανθρώπου, η οποία είναι αποτέλεσμα της αμαρτίας, να ενδυθεί τον νέον τον άφθαρτο, τον Χριστό, ο οποίος είναι το κατ' εικόνα που έχει πλασθεί ο άνθρωπος. Από τις ευχές αυτές είναι κατανοητό πως ο Χριστός στην παραβολή του ασώτου, με την φράση "βγάλτε και φορέστε του την καλύτερη στολή, εννοεί το μυστήριο του Βαπτίσματος.

2) Δώστε του δακτυλίδι στο χέρι του. Οι βασιλιάδες χρησιμοποιούσαν το δακτυλίδι τους ως σφραγίδα. Έτσι το έγγραφο που έφερε την σφραγίδα του δακτυλιδιού του βασιλιά ήταν έγκυρο και είχε την ισχύ, σαν να ήταν ο βασιλιά παρών. Στο μυστήριο του χρίσματος, που δυστυχώς περνά απαρατήρητο, ο ιερέας στην ευχή του Χρίσματος λέει: "Αυτός ουν Δέσποτα παμβασιλεύ εύσπλαχνε, χάρισε αυτώ (στον νεοβαπτιζόμενο) και την σφραγίδα της δωρεάς του αγίου σου και παντοδυνάμου και προσκυνητού σου Πνεύματος". Και μετά την ευχή ο ιερέας σφραγίζει με το άγιο Μύρο (ορατή ένδειξη του Αγίου Πνεύματος) με την Χάρη του Αγίου Πνεύματος λέγοντας: "Σφραγίς δωρεάς Πνεύματος Αγίου" Δηλ΄σφραγίζεσαι δωρεάν, όχι ως αντιμισθία, με την Χάρη του Αγίου Πνεύματος. Ο νεοβαπτιζόμενος φέρει πλέον την σφραγίδα του Αγίου Πνεύματος φανερώνοντας ότι είναι γνήσιο τέκνο αυτού που ανήκει η σφραγίδα, του Θεού Πατρός δηλαδή. Έτσι λοιπόν στα λόγια "δώστε του δακτυλίδι στο χέρι" είναι φανερό το Μυστήριο του Χρίσματος"

3) Σφάξτε το καλύτερο μοσχάρι και τρώγοντας να ευφρανθούμε. Ο ιερέας στην Θεία Λειτουργία και στην ευχή πριν να πει "τα σα εκ των σων", λέγει: "ός τον κόσμο σου ούτως ηγάπησας ώστε τον Υιόν σου τον μονογενή΄δούναι, ίνα πας ο πιστεύων εις αυτόν μη απόληται, αλλά έχη ζωήν αιώνιον". Δηλαδή λέει ο ιερέας προς τον Θεό ότι τόσο πολύ αγάπησες τον κόσμο, ώστε τον Υιό σου τον μονογενή θυσίασες, ώστε όποιος πιστεύει σε αυτόν , να μην χάνεται αλλά να έχει αιώνιο ζωή. Έτσι λοιπόν ο μόσχος ο σιτευτός που θυσιάζεται και με την τροφή του ευφραίνεται ο άνθρωπος, είναι ο Χριστός. Είναι φανερό ότι σ' αυτά τα λόγια της παραβολής έχομε το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.

Βάπτισμα, Χρίσμα, Θεία Ευχαριστία. Τα τρία Μυστήρια που φανερώνουν το μέγα μυστήριο της Εκκλησίας. Η Εκκλησία είναι η μακαρία ζωή της Αγίας Τριάδος. Τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος, είναι το άναρχο και αιώνιο μυστήριο της Εκκλησίας. Η λέξη Εκκλησία από το ρήμα εκ-καλέω εκ-καλώ και σημαίνει συναθροίζω σε ένα σώμα. Έτσι ο Θεός είναι Εκκλησία , γιατί είναι Τριάς εν Μονάδι. Τρία Πρόσωπα σε μια άρρηκτη ενότητα. Με την ενανθρώπηση του Υιού και Λόγου η Εκκλησία εισέρχεται στον ιστορικό χρόνο. Συναθροιστής, Εκκλησιαστής είναι ο ιστορικός Χριστός και μας εκ-καλεί από τον θάνατο στη ζωή. Στην αρχιερατική προσευχή ο Χριστός προσεύχεται στον πατέρα λέγοντας: "Όπως εσύ Πάτερ είσαι ενωμένος μαζί μου και εγώ με σένα, έτσι σε παρακαλώ και αυτοί (οι χριστιανοί) να είναι ένα με εμάς, ώστε να είμαστε όλοι ένα". Η πεμπτουσία της Εκκλησίας. Ο Χριστός με την παραβολή του ασώτου, προτείνει στον κόσμο την Εκκλησία, ως τη μόνη λύση. Ο κόσμος ταλαιπωρείται από την διαίρεση. Καθεστώτα Βασιλειών, αυτοκρατόρων, είδη δημοκρατιών δεν μπόρεσαν να δώσουν τη λύση. Ως μόνο λύση ο Χριστός προτείνει την ενότητα εν τω συνδέσμω της αγάπης, που είναι η Εκκλησία. Με το μυστήριο του Βαπτίσματος ο άνθρωπος ελευθερώνεται από τα πάθη. (Κάθαρσις). Στο μυστήριο του Χρίσματος λαμβάνει την Χάρη του Αγίου Πνεύματος.(Φωτισμός). Το Άγιο Πνεύμα είναι αυτό που ενώνει τον άνθρωπο με τον Θεό στο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. (Θέωσις) Έτσι ενωμένοι όλοι, Θεός και άνθρωπος, στο σώμα του Χριστού γινόμαστε Εκκλησία. Έτσι οι Εκκλησία φανερώνεται στο σώμα του Χριστού, στο οποίο συν - χωρούν Θεός και άνθρωπος. Σ' αυτό το σώμα, στον Χριστό φανερώνεται ο σκοπός της δημιουργίας, αφού όλα "δι' αυτόν τον Χριστό έγιναν" Όπως θα μας πει ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός: " Τα πάντα ο Θεός από το μηδέν έφερε στη ύπαρξη, με σκοπό αυτά να μετέχουν στη μακαρία ζωή της Αγίας Τριάδος". Η Εκκλησία είναι η νέα ζωή και η όντως ζωή.

π. Παναγιώτης Βαρδουνιώτης

Εφημέριος Ι. Ναού Αγίου Σπυρίδωνος Ν. Ιωνίας. Ιερά Μητρόπολης Ν. Ιωνίας και Φιλαδέλφειας Αττικής.

Email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.