Print this page

Η παραμονής μας στο Πασχάλιο Δείπνο

Συντάκτης  Απρ 15, 2017

Αλήθεια αδελφοί μου, πως θα μας φαινόταν να έχουμε ξεκινήσει ένα μακρινό ταξίδι, να έχουμε διανύσει ολόκληρα χιλιόμετρα, με βροχές, ανέμους, καύσωνες, κινδύνους ποικίλους, να έχουμε υποβληθεί σε κόπο, χρόνο και έξοδα και τελικά με το που φτάνουμε στον προορισμό μας και προσπερνάμε την ταμπέλα με το όνομα του προορισμού μας, εμείς αμέσως να κάνουμε μεταβολή και να επιστρέφουμε πίσω;

Επίσης πως θα μας φαινόταν, να κάνουμε μία κατασκευή με χιλιάδες τουβλάκια και μόλις πάμε να βάλουμε το τελευταίο, να γκρεμιζόταν και να χανόταν τόσο κόπος σε μια στιγμή;

Αν για τα δύο παραπάνω αυτά παραδείγματα, θα φαινόταν τρέλα και σίγουρα ανοησία, να αφήσουμε  να χαθεί σε μία αστραπιαία στιγμή, ότι με τόσο κόπο και αγώνα κτίσαμε προηγουμένως, τότε γιατί αφήνουμε διαχρονικά τον εαυτό μας και να φεύγουμε μετά το Χριστός Ανέστη χωρίς να παραμένουμε στην Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία; Αυτή μας η πρακτική δεν είναι  απλά μια πιο σημαντική περίπτωση από τα ενδεικτικά παραδείγματα της πρώτης μας παραγράφου, αλλά πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι αφορά την πεμπτουσία της ψυχοσωματικής  σωτηρίας μας. Όλος ο αγώνας της πνευματικής μας ζωής, έχει να κάνει κατά πόσο ανταποκρινόμαστε ή όχι στην πρόσκληση του Αναστημένου Χριστού μας, να παραμείνουμε στο λαμπροφόρο πνευματικό του Τραπέζι καθημερινά, αλλά κυρίως στην Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία Του.

Είναι πραγματικά τραγικό μετά τα πρώτα τρία Χριστός Ανέστη, ο Επίσκοπος ή ο προεξάρχων Πρεσβύτερος. να ψέλνει τον 1ο στίχο : «Αναστήσω ὁ Θεός, καὶ διασκορπισθήτωσαν οἱ ἐχθροὶ αὐτοῦ, καὶ φυγέτωσαν ἀπὸ προσώπου αὐτοῦ οἱ μισοῦντες αὐτόν» και αυτή την ώρα να βλέπεις τους Χριστιανούς να θέλουν να κάνουν "βεντεοκλιπ" το νόημα αυτού του στίχου. Παρατηρείς δηλαδή, ότι μετά τους πρώτους εναγκαλισμούς, ο πολύ κόσμος, να στρέφει τα νώτα του από τον Ναό και την Εκκλησία και με "ελαφριά καρδιά" να πηγαίνει προς στο σπίτι του, για το Πασχαλινό εορταστικό τραπέζι. Λες δηλαδή σαν να φοβούνται όλοι αυτοί, μην τους φάει κανείς άλλος την μαγειρίτσα και δεν μπορούν να αντέξουν για 1:30 με 2:00 ακόμη το πολύ ώρες (γιατί συνήθως στις ενορίες τα λένε πιο σύντομα) να παραμείνουν στην πιο πανηγυρική, λαμπροφόρα μέσα στην αναστάσιμη φωτοχυσία, Θεία Λειτουργία. Κάνουμε, λες και θέλουμε να μοιάσουν στον Ησαύ, που έχασε τα πρωτοτόκια από τον αδελφό του Ιακώβ, χάρις την λαιμαργία του για μόνο για ένα πιάτο φακή...!

Μα γιατί ξεκίνησε το Τριώδιο και η Μεγάλη Σαρακοστή; Γιατί κάναμε πνευματικό αγώνα και νηστεύσαμε; Γιατί πήγαμε στους Ναούς όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα; Μα για να συναντήσουμε και να ενωθούμε με τον Χριστό το βράδυ του Μ. Σαββάτου, ξημερώνοντας Κυριακή Του Πάσχα. Αυτός είναι που νοηματοδοτεί και συνδέει στην σειρά τους τα πάντα, αλλιώς αν τον αντικαθιστούμε με την τήρηση απλά μερικών εθίμων, απουσιάζοντας όμως ουσιαστικά Αυτός, τότε χάνουμε τα πάντα!

Να θυμηθούμε αδελφοί μου, πόσο σέβεται την ελεύθερη βούληση του ανθρώπου ο Θεός! Όταν αναστήθηκε ο Κύριος, δεν πήγε στους Σταυρωτές, πολέμιους και συνειδητούς αρνητές του, να πει : "Με σταυρώσατε ε; Ορίστε τώρα είμαι μπροστά σας ζωντανός...!" Ο Κύριος δεν έκανε κάτι τέτοιο, γιατί η πίστη δεν είναι λογική και απόδειξη, αλλά βεβαιότητα για πράγματα που δεν βλέπονται. Μια τέτοια κίνηση δεν θα ήταν ελεύθερη αποδοχή αλλά τραγική απόδειξη της πραγματικότητας. Τι έκανε ο Κύριος; Εμφανίστηκε σε αυτούς που τον είχαν πιστέψει, τους μαθητές του και λίγους ακόμη ανθρώπους γυναίκες και άντρες,  που ήταν καλοπροαίρετοι, έστω και αν αυτοί ως άνθρωποι, δείλιασαν, αρνήθηκαν, διασκορπίστηκαν και εγκατέλειψαν σχεδόν μόνο στο πάθος Τον Κύριο μας, αλλά καρτερούσαν την επιβεβαίωση τον λόγο Του Χριστού μας. Όμως στην καρδιά τους, γνώριζαν πολύ καλά ότι ο Ιησούς, ότι θα σταυρωθεί και την τρίτη ημέρα θα αναστηθεί. Γιατί όπως έχουμε πει και σε άλλο άρθρο μας, ο Θεός θέλει πρώτα να πιστεύουμε και μετά τελεί τα θαύματα-σημεία Του και όχι το αντίστροφο. Είναι χαρακτηριστικό αυτό που ζητούσαν οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι,  καθώς και ο όχλος,  όταν ο Θεάνθρωπος ήταν πάνω στο Σταυρό (Ματθ. 27,41-42): «ὁμοίως δὲ καὶ οἱ ἀρχιερεῖς ἐμπαίζοντες μετὰ τῶν γραμματέων καὶ πρεσβυτέρων καὶ Φαρισαίων ἔλεγον· ἄλλους ἔσωσεν, ἑαυτὸν οὐ δύναται σῶσαι· εἰ βασιλεὺς Ἰσραήλ ἐστι, καταβάτω νῦν ἀπὸ τοῦ σταυροῦ καὶ πιστεύσομεν ἐπ᾿ αὐτῷ·»

Αυτό ζητάει και στις μέρες μας ο σύγχρονος άνθρωπος, ακόμη και μια μερίδα "Χριστιανών", σχετικοποιώντας ή και αμφισβητώντας  την πίστη στην Ανάσταση, σαν ένα γεγονός υπό εξέταση ή περαιτέρω εξέταση. Αλλά πως να αμφισβητήσει κάποιος το ΑΓΙΟ ΦΩΣ, που βγαίνει πάντα από τον Ορθόδοξο Πατριάρχη και πάντα αυτή την ημέρα; Πως κανείς λογικά να εξηγήσει την μεταστροφή των μαθητών, από φοβισμένους και ατρόμητους κήρυκες των Παθών και της Ανάστασης Του Κυρίου; Πως να εξηγήσει κανείς, την μεταστροφή του Αποστόλου Παύλου, από ψυχρό ζηλωτή-διώχτη, σε θερμό κήρυκα με 5 αποστολικές περιοδείες και στο τέλος να μαρτυρήσει για τον Χριστό; Πως να εξηγηθεί η διάδοση της Εκκλησίας στα περισσότερα  μήκη και πλάτη της γης, αν δεν υπήρχε το γεγονός της Ανάστασης;

Κλείνοντας αδελφοί μου, αυτή είναι και η παράκλησή μου προς όλους σας φέτος; Παραμείνετε στην Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία, θα δείτε πόσο καλύτερο  και αξέχαστο Πάσχα θα είναι με την εμπειρία της συμμετοχής στην Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία  και της μετοχής μας, στο Πασχάλιο Δείπνο που προσφέρεται και προσφέρει ο ίδιος ο Αναστημένος Κύριος, δια των λειτουργών Του.  Μη ρίχνουμε μία κλωτσιά και χύσουμε-χάσουμε "το γάλα από την καρδάρα σαν την Αγελάδα", αλλά ας βροντοφωνάξουμε δυνατά ή σιωπηλά με την καρδιά μας:: ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ-ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!!

 

π. Αντώνιος Χρήστου

Προϊστάμενος Ιερού Ναού Προφήτου Ηλία Κορμπι- Βάρης, της Ι. Μ. Γλυφάδας Ε. Β. Β. & Β. Απόφοιτος Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Αθηνών, Πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών και Κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου στην Ορθόδοξη Θεολογία στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.

Email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.