Η Εικόνα του Θεού στην Αγία Γραφή

Συντάκτης  09 Μαρ, 2017

ΕΡΩΤΗΣΗ: Βρίσκω αντιφατική την εικόνα του Θεού όπως αυτή παρουσιάζεται στην Παλαιά και στην Κενή Διαθήκη. Κάνω λάθος ; Εάν ναι, πού; Εάν όχι, πώς συμβιβάζονται ;

Για να καμώνομαι τον "ψαγμένο" ή τον "προοδευτικό" ξόδεψα 20 χρόνια από τη ζωή μου μακρυά από την Ορθοδοξία, εθισμένος στο ναρκωτικό του ψευτοδιαφωτισμού, μόνο για να επιστρέψω εκεί από όπου απομακρύνθηκα: την αγαλλίαση ψυχής που ένιωθε η συγχωρεμένη μητέρα μου (και ας μην είχε τα πτυχία μου) όταν βρισκόταν μέσα στην εκκλησία. Και χρειάστηκε να γίνω γονιός και να ευλογήσει το παιδί μου η Θεία Πρόνοια σε μια δύσκολη στιγμή για να συνειδητοποιήσω πόσο ηλίθιος ήμουν. 
Γνωρίζω ότι ο καλός χριστιανός δεν χρειάζεται και δεν πρέπει να περιμένει την Θεία εύνοια για να πιστέψει στην ύπαρξή Του και να εμπιστευτεί τη Θεία Οικονομία. Ελπίζω μόνο να μην είναι πολύ αργά για την μετάνοιά μου και να μην βαρύνουν υπέρμετρα στην κρίση Του για το άτομό μου, η απάρνηση και το μίσος που εξέπεμπα εναντίον Του. Γι' αυτό πάτερ, φοβού τους ψαγμένους !
Θα παρακολουθώ το ιστολόγιό σας και για να σας κουράσω από την αρχή της επικοινωνίας μας σας θέτω την πρώτη μου ερώτηση-απορία: βρίσκω αντιφατική την εικόνα του Θεού όπως αυτή παρουσιάζεται στην Παλαιά και στην Κενή Διαθήκη. Κάνω λάθος ; Εάν ναι, πού; Εάν όχι, πως συμβιβάζονται ;
 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πάμε λοιπόν να απαντήσουμε στην ερώτησή σας! Καταρχήν το όλο σκεπτικό σας δεν είναι καινούριο στην Εκκλησία, αλλά πολύ παλιό και διαχρονικό μέχρι τις ημέρες μας (π.χ. ο αιρετικός Μαρκίωνας με τον περίφημο Κανόνα του, που έβγαζε ό,τι ιουδαϊκό έβλεπε και κρατούσε μόνο ό,τι ήταν ελληνικό). Το πρώτο σας λάθος πάντως, πριν μπω στην ουσία της απάντησης, είναι ορθογραφικό : Η Καινή Διαθήκη γράφεται με αι και έχει να κάνει με τη νέα διαθήκη και όχι από το κενό με την έννοια του άδειου. Είμαι σίγουρος όμως ότι δεν έγινε εσκεμμένα. Και εγώ γενικά κάνω πολλά ορθογραφικά λάθη.

Λοιπόν, ξεκινάω την απάντηση στην ουσία της ερώτησης : Είναι λάθος να κρίνουμε με τα δεδομένα του 2017 τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης, που είναι γραμμένα προ Χριστού και με άλλα δεδομένα, της εποχής εκείνης, αλλά είναι πάντοτε θεόπνευστα και διαχρονικά. Παράδειγμα: Στην Παλαιά Διαθήκη μιλάει για οφθαλμόν αντί οφθαλμού, για τα δικά μας δεδομένα φαίνεται πολύ τραβηγμένο και σκληρό, στην εποχή όμως που θεσπίστηκε ήταν δίκαιο και φιλάνθρωπο, γιατί πριν από αυτό ο καθένας αυθαίρετα συμπεριφερόταν πολύ σκληρότερα από ό,τι του είχαν κάνει, ως εκδίκηση. Γι' αυτό λέει μάτι αντί για μάτι και όχι παραπάνω κτλ. (δεν δίνω παραπομπές για συντομία).

Γενικά στην Εκκλησία μας ομιλούμε για την Σκιά του Νόμου, η οποία όμως δεν καταργήθηκε αλλά πληρώθηκε στο Φως της Καινής Διαθήκης και γι' αυτό πάντοτε με την Καινή Διαθήκη ερμηνεύουμε την Παλαιά. Είναι όμως ισόκυρα τα Βιβλία και ο ίδιος Θεός δρα και στο ένα και στο άλλο. Η διαφορά είναι ότι εκεί ο Θεός Λόγος, ο Παλαιός των Ημερών (ο Χριστός), δρα άσαρκος, ενώ στη Καινή Διαθήκη σεσαρκωμένος (αυτό το γεγονός θα γιορτάσουμε στα Χριστούγεννα), έγινε ένας από εμάς για να γίνουμε κατά Χάρη ότι είναι Εκείνος.

Πάλι ένα παράδειγμα. Είπατε ότι έχετε παιδί. Δεν ξέρω τι ηλικίας είναι, αλλά όταν είναι μικρό δεν καταλαβαίνει πολλά απ' όσα του λέμε και αναγκαζόμαστε να του φωνάξουμε, να του βάλουμε περιορισμούς, καμιά φορά μέχρι και ξύλο για να πειθαρχήσει και κυρίως να μη κινδυνεύσει η υγεία του. Ερώτηση: Δεν το αγαπάτε; Φυσικά και το αγαπάτε, αλλά αυτό δεν μπορεί να κατανοήσει την αγάπη σας και την αγωνία σας και θα το δει ως τιμωρία και σκληροκαρδία. Αλλά ισχύει το ακριβώς αντίθετο. Όταν μεγαλώσει και ωριμάσει και μέσα από τις εμπειρίες θα καταλάβει, φυσικά και δεν θα του φωνάζετε αλλά θα αντιλαμβάνεται την αγάπη πιο ώριμα και ξεκάθαρα. Ακριβώς αυτό συμβαίνει και με τη Βίβλο, η ανώριμη πνευματικά ανθρωπότητα δεν μπορεί να αντιληφθεί τον Θεό, αφού τον έχει αντικαταστήσει με τα είδωλα και με ό,τι δεν μπορεί να καταλάβει. Ο Θεός όμως δίνει την παρουσία Του και εν μέρει παιδαγωγεί για να καταλάβει ο κόσμος. Αυτά ως εισαγωγή.

Πάμε τώρα λίγο αναλυτικότερα. Στην ερώτηση του Νομικού στον Χριστό διαβάζουμε στο Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο : Τω καιρώ εκείνω νομικός τις προσήλθε τω Ιησού πειράζων αυτόν και λέγων· Διδάσκαλε, τι ποιήσας ζωήν αιώνιον κληρονομήσω; Ο δε είπε προς αυτόν· Εν τώ νόμω τι γέγραπται; πώς αναγινώσκεις; Ο δε αποκριθείς είπεν· Αγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου εξ όλης της καρδίας σου και εξ όλης της ψυχής σου και εξ όλης της ισχύος σου και εξ όλης της διανοίας σου, και τον πλησίον σου ως σεαυτόν· είπε δε αυτώ· Ορθώς απεκρίθης· τούτο ποίει και ζήση ( Λουκά ι' 25-28) Όπως βλέπεις από την  απάντηση δεν διαφέρει σε τίποτα από το νόημα και το πνεύμα της Καινής Διαθήκης, αρκεί να ερμηνεύεται σωστά και όχι αυθαίρετα, αλλοιωμένα και σχολαστικά, όπως έκαναν οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι.

Επίσης έχουμε τον Χριστό μας, που λέει σαφέστατα ότι δεν ήρθε να καταλύσει (καταργήσει) αλλά να πληρώσει (να συμπληρώσει), άρα είναι σε ισχύ 100%. Πολλές φορές ο Χριστός αναφέρεται και καταφεύγει στις Γραφές και ως γνωστόν τα βιβλία της Καινής Διαθήκης γράφτηκαν μετά από το 50 μ.Χ. ο Κύριος στην επίγεια ζωή Του ήταν μέχρι 33 μ.Χ., άρα αναφέρεται πάντα στη Παλαιά Διαθήκη. Επομένως όποιος αμφισβητεί την Παλαιά Διαθήκη, ουσιαστικά αμφισβητεί τον ίδιο τον Χριστό, αμφισβητεί το σώμα Του, δηλαδή την Εκκλησία, που έχει όλη την Αγία Γραφή και διαβάζεται μέσα στις Ακολουθίες καθημερινά.

Τέλος, για να μη σας κουράζω άλλο, όλα τα ιερά πρόσωπα, όλα τα ιερά γεγονότα, όλες οι προτυπώσεις κτλ είναι αποτυπωμένα στο βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης, που αν δεν τα γνωρίζει κανείς, δεν μπορεί να αντιληφθεί το μέγεθος της Καινής Διαθήκης. Περισσότερα στοιχεία διαβάστε εδώ:http://oode.info/oode/grafi/pd/sxesi_pd_1.htm

http://oode.info/oode/grafi/genika/diafora_pd_kai_kd_1.htm

http://oodegr.co/oode/grafi/kanonas/8eopnefstias_eggyhsh_1.htm

Ελπίζω να σας ικανοποίησε και κυρίως να μη σας κούρασα πολύ!

π.Αντώνιος Χρήστου

Εφημέριος Ι. Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Δικηγορικών Γλυφάδας, της Ι. Μ. Γλυφάδας Ε. Β. Β. & Β. Απόφοιτος Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Αθηνών, Πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών και Κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου στην Ορθόδοξη Θεολογία στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.

Email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  1. Δημοφιλή
  2. Προτεινόμενα

Ημερολόγιο

« November 2017 »
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30